zondag 19 februari 2017

Het natuurlijke verlangen naar verbinding

Langzaam ebt de muziek weg. Ik zie hoe de dansers tot stilstand komen op de laatste muzieknoot. Dan begint het geroezemoes en nemen vele monden de beweging over. Eerst zachtjes, dan wisselt iedereen volop uit. Ik kijk er vanaf de rand van de dansvloer naar. Ik zie de verbindingen, de blikken, de glimlachjes. De muziek begint weer. Nieuwe omhelzingen ontstaan en lichamen komen in beweging. Twee mensen samen in een bubbel. De hele vloer is vol bewegende energiebellen van verbindingen met danskoppels erin. Het is net alsof er een gigantische bellenblaas aanstaat ergens, zo zweven al die bellen over de vloer.




Wat is verbinding?

Ik slaak een zucht. Oh ja, die flow ken ik maar al te goed. (Lees hier mijn blog over tango.) Heerlijk is het. Samen in verbinding via de dans en tangomuziek. Zo duidelijk, zo aanwezig. Ik vind het een prachtig iets. Verbinding. De tango is in dit geval heel illustratief voor het dagelijks leven. Want in plaats van dansers op de vloer, kan je ook koppels in gesprek in een restaurant bijvoorbeeld bedenken.

Ik zoek verbinding in alle facetten van mijn leven; in het dansen met anderen, in het begeleiden van mensen in coaching, in goede gesprekken, in mijn relatie, in het opvoeden van onze kinderen. En soms is daar ineens het besef dat álles met elkaar verbonden is. Maar wat is nou eigenlijk verbinding? Die vraag heb ik mezelf al vaak gesteld. Voor mij is het geen ‘iets’. Verbinding is ruimte.

Elkaar de ruimte geven

Verbinding is ruimte waarbinnen we elkaar vinden, waar we aandacht hebben voor elkaar, waar er geluisterd wordt, waar begrip is. Waar we een versmelting kunnen ervaren met een ander. Soms fysiek met aanraking, soms op energetisch niveau. En dat kan ook met heel grote afstand tussen mensen, de Atlantische Oceaan kan er met gemak tussen liggen!

In verbinding zijn samen voelt intens en privé aan. Denk eens aan een gesprek of dans met iemand waarin je verbinding voelde. Denk je dan terug aan de woorden of danspassen? Of herinner je het gevoel dat je eraan over hebt gehouden? In mijn beleving gaat het niet om de woorden of passen. Het gaat om de verbinding. Ik geloof niet dat er zoiets is als de ‘perfecte’ verbinding. We zijn allemaal anders en elk moment kent zijn eigen dynamiek. Wel kan je dingen doen om een goede verbinding met elkaar te creëren.

Allereerst: om een goede verbinding te laten ontstaan geef je elkaar ruimte. En dat vraagt om een respectvolle houding.

Respect: ruimte voor de opvattingen van de ander

Respect voor de ander betekent elkaar genoeg ruimte geven om te kunnen bewegen en ademen. Zuiver in verbinding zijn met iemand vraagt van je om te zien wat er is zonder er iets anders van te willen maken. Wat ik daarmee bedoel is: geef ruimte aan elkaars opvattingen, zonder die te willen veranderen of te (ver)oordelen. Iedereen is anders en heeft andere dingen meegemaakt. Als je ruimte geeft aan hoe de ander is, dan hoeft er geen weerstand te zijn en is verdedigen van wie je bent of wat je denkt niet nodig. Als jij ruimte geeft aan de ander zodat hij of zij welkom is met alles wat er is, dan komt er vertrouwen. En in de basis van vertrouwen kan je open en kwetsbaar zijn.

Vertrouwen geven aan de ander en jezelf

‘Wat je uitzendt, trek je aan’ zegt het spreekwoord. Wil jij verbinden met anderen? Begin dan met jezelf. Verbinding komt tot stand met wat jij uitstraalt, met dat wat uit jou zelf stroomt. Als jij met jezelf worstelt of gestresst bent dan zijn dát de momenten waarop het niet lukt om te verbinden met anderen. Hoe dat komt? Je bent dan voornamelijk bezig om jezelf te vinden. Dat voelt wellicht niet fijn, maar betekent wel dat je in een groeiproces zit.

In die zoektocht kan het voelen of je de verbinding met jezelf kwijt bent. Nou lijkt dat misschien zo, maar volgens mij is dat niet waar. De verbinding met jezelf is er altijd. Wél kan je het vertróuwen in jezelf (tijdelijk) kwijt zijn. En dan overheerst al snel het denken met eventuele overtuigingen en angsten. Als jij vertrouwt op jezelf, als het oké is zoals je bent, dan durf je open en kwetsbaar te zijn. En wat je dan uitzendt zul je terug ontvangen. Dan nodig je de ander uit om in het vertrouwen wat tussen jullie stroomt zichzelf óók te laten zien. En de verbinding ontstaat bijna als vanzelf.

Wees eerlijk: zet je maskers af en wees jezelf

Dus, verbinding maken is trouw zijn aan jezelf. Je eigen flow en de flow van de ander respecteren. Dat kan voelen als een warme golf van energie. Echter, er is ook een andere kant van de glanzende medaille van verbinding. In de schaduwzijde kan je dus ook diepe eenzaamheid in een contact ervaren. De kunst is dan om terug naar jezelf te gaan. Kijk jezelf aan en wees niet bang om jezelf te laten zien. Wees eerlijk. Zet je angst, je maskers of overtuigingen uit de ruimte, spreek uit wat er speelt in jou. En zet de weg open naar verbinding met de ander die draait samen delen en jezelf (nog) beter te leren kennen.

Immense vrijheid

Het natuurlijke verlangen naar verbinding en versmelting is iets dat geleefd wil worden in iedereen. Een mens is als een waterdruppel. En wanneer gelijkgestemde waterdruppels in elkaars buurt komen willen ze samenvloeien. Verbinding maken is GEVEN vanuit jezelf. Het vraagt van je om te openen. Zonder iets terug te verwachten. Het verlangen naar verbinding ligt niet buiten jou, de ruimte hiervoor zit binnenin jou en gaat over helemaal jezelf kunnen zijn. En dát geeft een gevoel van immense vrijheid.

Het gesprek of de dans mag dan de speelplaats zijn, het thuiskomen in jezelf zit in de verbinding.



In mijn praktijk 'Puur op gevoel' en in mijn workshops 'Puur jij' begeleid ik mensen die (meer) in contact willen komen met het gevoel, zodat er ervaren van binnenuit ontstaat. Dat werkt heel bevrijdend, zorgt voor inzichten en maakt dat je gaat leven vanuit wie je ten diepste bent. Wil je meer weten? Neem dan contact met mij op voor een intakegesprek.

Wil je een berichtje ontvangen als er een nieuw artikel verschijnt? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten