vrijdag 26 september 2014

Leef, waardeer en geniet!

Het is druk in je hoofd met wat er allemaal nog moet gebeuren. Morgen. Of je bent er niet helemaal bij om wat je hebt meegemaakt. Gisteren. Of die gedachtes die door je hoofd schieten terwijl je even ergens staat te wachten. Herkenbaar? Voor mij wel.




















Als jou dit ook overkomt, dan doe je jezelf wellicht tekort zonder dat je het zelf in de gaten hebt. Gisteren, een week geleden, morgen of over een week. Weet je, eigenlijk is het zoveel fijner om in het moment te leven. Dat wil zeggen dat je bewust aanwezig bent, bij wat je ervaart en doet. Je je zintuigen open hebt en gebruikt. Op dit moment. Focus op dat ene waar je mee bezig bent. Zet multitasken maar lekker in de koelkast of beter nog, vergeet het gewoon helemaal maar.

"Heb je ooit iets ervaren, gedaan, gedacht of gevoeld buiten het nu om? Denk je dat je dat ooit kunt? Kan iets eigenlijk wel buiten het nu om gebeuren? Het antwoord is duidelijk, nietwaar? Er is in het verleden nooit iets gebeurd; het gebeurde in het nu. In de toekomst gebeurd er niets; toekomstige gebeurtenissen vinden plaats in het nu." (Uit: De kracht van het NU - Eckhart Tolle)

Ik hoor je denken. 'Maar ik kan toch niet altijd in het nu zijn? Ik heb zaken te regelen voor het feestje van morgen en hoe zorg ik dat ik op tijd bij mijn afspraak ben?' Natuurlijk. In ieder leven moeten dingen geregeld en gepland worden voor de toekomst. Maar ook deze dingen kan je doen met aandacht in het nu. Al die dingen die je doet zijn stappen op weg naar dat doel in de toekomst. Maar je zet ze op dit moment.

Laat eens toe wat er is. Dat wil niet zeggen dat je dan als bij toverslag gelukkig(er) bent, maar wel dat je intenser leeft. Je krijgt meer grip op je leven, je voelt of iets goed voor je is of niet en als slagroom op de taart - ik zit volop in de verjaardagen, dus vandaar deze metafoor -, je geniet meer van de kleine dingen. Als ik voor mezelf praat: ik zie en ruik de bloemen aan de kant van de weg ineens weer als ik op de fiets zit. Meer in het nu zijn betekent dat je je veel meer bewust bent van de schoonheid van het leven dat zich overal om je heen bevindt. En dat geeft een gelukkig en vrij gevoel.

Denk eens aan je gelukkigste momenten. Was je toen bezig met gedachten over verleden of toekomst? Of was je bezig met het moment zelf? Genoot je niet van wat er op dat moment gebeurde? Ervoer je de situatie meer intens?

"Zodra je recht doet aan het huidige moment - aan het nu -, verdwijnt ongelukkigheid en worsteling en gaat het leven stromen vol vreugde en gemak. Als je handelt op basis van je bewustzijn van het moment, gaat alles wat je doet kwaliteit, zorg en liefde uitstralen, zelfs de eenvoudigste handeling." (Uit: De Kracht van het NU - Eckhart Tolle)

Probeer het ook eens. Luister naar je ademhaling en heb echte aandacht voor wat je aan het doen bent. Aandacht voor dat ene ding. Voel hoe je lichaam is. En leef, waardeer en geniet!

Meer lezen over in het nu zijn? Deze blog schreef ik er ook over.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten