dinsdag 3 juni 2014

Ben jij voor jezelf?

Daar stond ik dan. In een bruidsmodezaak op zo'n (heel Amerikaans) mini podium. Gehuld in bruidsjurk. Met een levensgrote spiegel pal voor mijn neus, omringd door lieve mensen die ik zelf had uitgekozen. Oké, ik geef het toe. Het was toch wel een soort meisjes droom die uitkwam. Nou heb ik al heel wat bruidsjurken aangehad in mijn leven - ik was in de gelukkige omstandigheid dat ik een aantal jaren bruidsmodeshows mocht lopen - maar dit was toch wel even anders. Heel anders eigenlijk. Want nu kies ik een jurk voor mijn eigen bruiloft. MIJN jurk dus. Zo'n jurk die mijn aanstaande echtgenoot ogenblikkelijk laat denken: "Oh ja, ze is het. Deze vrouw laat ik nooit meer gaan." Mocht hij dat nog niet eerder gedacht hebben dan. Ja, het voelde heel speciaal allemaal.


Een hele verkleedpartij was het wel. Jurk aan, jurk uit. Iedere keer als het gordijn opzij gaat en ik uit het pashokje stap in weer een andere bruidscreatie is het even spannend. Voor mijn publiek: wat heeft ze dit keer aan? Maar ook voor mij. Hoe ziet het eruit als ik op 'de stip' sta? En vooral: hoe gaan mijn toeschouwers reageren? Want stel nou hè. Ik vind DE jurk. Die ene waar 'Chantal, Chantal, Chantal!!' op staat. In hoofdletters. De jurk die fantastisch is. Vind ik dan. De jurk die me kippenvel bezorgt, kriebels in mijn buik en me laat stralen. Ja zo'n jurk. En stel nou hè. Dat alle door mij meegesleepte lieverds zich in stilte hullen omdat ze gewoon niet weten wat ze moeten zeggen. Of hoe ze het moeten zeggen. Omdat ze de jurk helemaal niet zo fantastisch vinden. Tja. Wat doe je dan?

Dit is nou typisch zo'n moment waarop je bij jezelf mag blijven. Heel goed voelen wat jij eigenlijk wilt. En je weet het zeker. Dit is jouw jurk. Wat de anderen daar ook van vinden. Je voelt het tot in je tenen. Een moment waarop je authentiek mag zijn en mag opkomen voor jezelf. Maar hoe doe je dat op een goede manier? Voor mij begint het allemaal bij het kennen van mijn eigen waarden en bewustwording.

Maar wat zijn dan je waarden? Ga nu eens na wat voor jou werkelijk belangrijk is. En kijk dan eens of jouw waarden ontstaan vanuit een diepere bevlogenheid. Wat geeft je echt voldoening? Wat raakt je in positieve en negatieve zin? Persoonlijke groei, gelijkwaardigheid, zingeving, sociale erkenning of verbondenheid? Zomaar wat waarden. Als je weet welke de jouwe zijn, en je ziet ze helder voor je, probeer dan te handelen of te leven vanuit die waarden. Neem het serieus, want dit doet ertoe. Herinner jezelf aan je waarden in lastige situaties. Maak desnoods een lijstje dat je er altijd bij kunt pakken. Het spreekt voor zich dat het niet alleen belangrijk is om dicht bij jezelf te zijn bij het kiezen van zoiets als je trouwjurk. Het leeft lekker om altijd authentiek te zijn. Zonder dat je daarin star wordt en vergeet mee te bewegen met je omgeving.

Het kan gebeuren dat je je waarden even kwijt bent of je raakt in een situatie verzeild die vraagt om wat extra aandacht. Een mooie manier om dan terug te keren naar je basis is bewustwording. Je kan het creëren door in het nu te zijn. (Eerder schreef ik er al eens een blog over.) Bewust je zintuigen open zetten en te horen, voelen, proeven, ruiken en zien. Wat gebeurt er in je lichaam? Hoe voel je je? Ben je gespannen, verdrietig of blij? Wat wil je echt? Volg je je waarden nog? Op talloze manieren kan je je bewustwording aanwakkeren. Via meditatie, dansen, wandelen, yoga, sporten of een heerlijke douche nemen. Kies wat bij jou past. Wat je ook doet, wees er met je volle aandacht bij. Want als je luistert naar het huidige moment en handelt naar wat er is, gaat het leven zomaar stromen vol soepelheid. Echt.

En dan, zomaar ineens, handel je op een manier die recht doet aan jou. Omdat je het beste met jezelf voorhebt. Omdat je je wensen, dromen en behoeften serieus neemt. Handel ook met respect voor je omgeving en je naasten. Houd rekening met de behoeftes van je omgeving. Want van je eigen wil zonder meer doordrukken wordt niemand blij. Je kunt prima jezelf zijn en zeggen wat jij graag wilt zonder boos of defensief te zijn. Iedereen kan zich uiten op een rustige en liefdevolle manier. Opkomen voor jezelf betekent niets meer of minder dan dat je om jezelf geeft. Je bent niet tegen anderen, maar voor jezelf.

Met mijn jurk? Dat komt helemaal goed. Ik trok hem aan, kwam stralend de kleedkamer uit en de rest kreeg kippenvel. Ik heb het gevonden. De stijl van mijn droomjurk. Nu nog even wachten. Tot oktober.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten