maandag 3 september 2018

Positief aandacht geven loont

Als ik schrijf ‘Aandacht maakt alles mooier’ dan zal zeker bij de helft van jullie nu het logo van een Scandinavische meubelgigant met geel en blauw logo door het hoofd flitsen. En deze kent ook iedereen: ‘Alles wat je aandacht geeft groeit’. Beide zinnen zijn een mooi statement, een open deur en tegelijkertijd ook nog eens heel waar.

Wat is er nodig voor aandacht?

Daar kan ik kort over zijn: focus en tijd. Daarmee bedoel ik genoeg tijd om onverdeelde aandacht te geven. Zonder afleiding. En dat kan in 5 minuten. Mijn kind dat mij vraagt om een zelf geknutseld bouwwerk te bewonderen, wil dat ik écht kijk. Dat ik mijn werk, gesprek of wat ik dan ook aan het doen ben even loslaat en er ben voor hem of haar. Waarmee het kind zich gezien voelt. Als mijn aandacht echt is voelt mijn kind dat meteen, wat onze verbinding versterkt.

Néém tijd

De tijd nemen zonder afgeleid worden kan een hele uitdaging zijn. Hoe vaak doen we dingen half of even snel tussendoor; routinematig misschien zelfs wel. Even nog gauw reageren op dat appje of mailtje. Kijk maar eens om je heen. Herkenbaar? Met de snelheid en veelheid van ons leven komt werkelijke aandacht behoorlijk onder druk te staan. Het mooie is dat aandacht geven weinig kost, slechts je tijd, maar wel heel veel brengt. Die 5 minuten voor je kind, je partner, collega of vriend(in) kan je wel ergens vandaan halen en geeft jou en de ander zoveel positieve energie.

TIP: een oefening 

Wat mij helpt bij positief aandacht geven is deze simpele oefening die je op elk moment van de dag kunt doen. Als 1 van mijn kinderen, partner of (vul maar in) naar me toekomt en ik voel dat ze me werkelijk nodig hebben, dan stop ik met wat ik aan het doen ben. Ik kijk hem/haar in de ogen met een warme blik. Ik neem bij mezelf waar welke oordelen of verwachtingen er boven komen… en laat die meteen weer los. Ik kijk naar de persoon voor me als geheel op de meest open manier die ik maar kan. De ander voelt zich daarmee écht gezien. Een mooie aanvulling op deze oefening is om tegen jezelf te zeggen ‘Ik wil deze persoon voor de eerste keer zien’ als je naar hem/haar kijkt. Let nu eens op wat er gebeurt. Wat valt je op? Je kijkt dan met een hele zuivere, niet gekleurde bril naar de ander.

Het kan op twee kanten op

Zoals met alles kent aandacht geven een lichte- en een donkere zijde. Met andere woorden, aandacht geven kan je negatief en positief doen. Focus je op wat er allemaal niet is, niet kan of niet lukt dan zal je merken dat je ook prompt niet krijgt wat je wilt, de ander niet doet wat je graag zou willen of dat de dingen niet lukken. Want, alles wat je aandacht geeft groeit, en dat kan twee kanten op. Positieve aandacht is een eerste levensbehoefte die we met de paplepel ingegoten zouden moeten krijgen door knuffelen, praten, luisteren. Het begint al bij baby’s; zonder positieve aandacht en liefdevolle aanraking blijven groei en ontwikkeling sterk achter. En dat blijft zo in het verloop van het leven.

Een basis van liefdevolle aandacht leggen

Ik blijf nog even bij kinderen. Want positieve aandacht blijft heel belangrijk wanneer kinderen opgroeien. Als we schreeuwen en negatief aandacht geven aan onze kinderen heeft dat als gevolg dat ze zich óf terugtrekken óf terug gaan schreeuwen. Hoe dan ook, het kind en wij, zullen de mogelijkheden en talenten van hem of haar niet leren kennen als we op deze manier met elkaar omgaan. (Trek hier ook de paralel in het volwassen leven, met je partner of medewerker). Terwijl als we positieve aandacht geven aan het kind en vertellen dat we van hem/haar houden, dat we er altijd voor het kind zullen zijn dan zal het leren van zichzelf te houden. En niet angstig of boos zijn om de wereld te gaan ontdekken. Een basis vanuit positieve aandacht en liefde is gelegd.

"Als we onverdeelde tijd geven aan dingen dan gaan we beter kijken, zien we meer én we gaan luisteren."

Positieve aandacht creëert positieve gedachten

Natuurlijk geldt alles wat ik hierboven schrijf ook voor jezelf als volwassene. Sterker nog; iedereen heeft een innerlijk kind van binnen. Ga eens bij jezelf na. Hoe is jouw basis gelegd? En wat merk je daar nu in je dagelijks leven van? Hoe vaak geef jij positieve aandacht aan jezelf? Hoe vaak zeg jij tegen het kind van binnen ‘dat heb je goed gedaan’? Milde woorden, positieve opbouwende aandacht voor jezelf? Dat klinkt raar misschien, maar ik nodig je uit om het toch te doen. Je zult het verschil merken.

Positieve aandacht is eigenlijk liefde

Gun jezelf om zo nu en dan even stil te staan en positief aandacht te geven aan jezelf. Want, cliché misschien, daar begint het. Neem even afstand, mediteer als je daarmee bekend bent of adem eens even diep in en uit. Wat ging er goed vandaag? Waar werd je blij van? Wat maakt je warm van binnen? Positieve aandacht is het mooiste wat je te geven hebt aan jezelf en je omgeving. Bij echte aandacht verdwijnt haat of afkeer en ontstaat er begrip. Er vormt zich mildheid of een liefdevollere blik op dingen. Je bent even helemaal samen, jij en de ander(en). Jij en je lichaam. Er ontstaat (meer) verbinding. Positief aandacht geven loont. Daar worden wij als mensen en ook de wereld een stukje mooier en beter van.

Heb je nog even? Dan heb ik nog een tip (voor partners)

Deze tip kan relaties verdiepen en huwelijken redden. Zeker in volle levens met kinderen. Heel simpel. Spreek af dat je 1 keer in de week samen met je partner eet. Dat kan gewoon thuis. Zijn er (jonge) kinderen? Laat hen dan eerst eten, leg ze op bed, zodat je echt tijd samen hebt. Telefoons weg, geen tv, muziekje en kaarsjes aan en dan… volledige aandacht voor elkaar. Mijn man en ik zweren er al jaren bij, onze avondjes samen eten zijn heilig. Niet voor niets, succes gegarandeerd.


In mijn praktijk en in mijn workshops begeleid ik mensen die (meer) in contact willen komen met het gevoel, zodat er ervaren van binnenuit ontstaat. Dat werkt heel bevrijdend, zorgt voor inzichten en maakt dat je gaat leven vanuit wie je ten diepste bent. Wil je meer weten? Neem dan contact met mij op voor een intakegesprek.
Wil je een berichtje ontvangen als er een nieuw artikel verschijnt? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten